woensdag 5 oktober 2011

MVO Is leuk!

Blog eerder geplaatst op de website van NEN in juni 2011

Ik vertel tegenwoordig aan iedereen die het horen wil: MVO IS LEUK! Dat komt natuurlijk omdat wij bij Mondial Movers de afgelopen jaren ontdekt hebben dat het ook echt zo is.
Maar ja, alleen iets vinden en iets roepen is natuurlijk geen garantie voor succes. Zo stond ik eind mei twee dagen genoteerd als spreker op de facilitaire dagen in Den Bosch. Leuk om te doen denk je dan, wat toehoorders enthousiast maken voor zaken waar ze ook echt enthousiast over zouden moeten kunnen worden.

Dan kan dus bitter tegenvallen. Op dag één had ik nog vijf luisteraars in mijn theatertje verzameld (het was net na de lunch, volgens de organisatoren een ‘moeilijke tijd’). Bij de andere drie sprekers was het niet beter hoorde ik. Op dag twee stond ik voor half tien in de morgen gepland en het vreselijke gebeurde: één luisteraar. Tenminste dat dacht ik, maar de wachtende had alleen even een stil plekje gezocht om op z’n laptop even de mail te checken.

Zo gaat dat en dan sta je gelijk weer met beide benen op de grond. MVO, ISO 26000 en Duurzaamheid mogen dan in ‘ons wereldje’ gemeengoed zijn, maar het zijn dus echt nog onderwerpen waar niet iedereen 7×24 mee bezig is.

Tips om MVO geaccepteerd te krijgen
Trouwens, dat ‘MVO IS LEUK’-verhaal over Mondial Movers bevat echt een aantal heel leuke tips om MVO geaccepteerd te krijgen in een bedrijf of organisatie waar nog wat drempels te overwinnen zijn. In al die bedrijven is natuurlijk wel een aantal enthousiaste mensen aanwezig, maar vaak worden hun initiatieven niet volledig ondersteund door het management of heerst er een wolk van onverschilligheid bij een grote groep collega’s. Dan een bedrijf te laten ‘kantelen’ is een hele opgave.

Uitdragen MVO en ISO 26000 de leidraad
Juist dan komt onze manier van MVO bedrijven volledig van pas. Het uitdragen van MVO / Duurzaamheid / ISO 26000 is namelijk de leidraad. Dat komt omdat we als dienstverlener zelf maar beperkt invloed hebben op het produceren van zaken waar vaak de grootste sociale- en milieuwinst te behalen valt. Onze bijdrage is dan om, naast zelf volgens de 3P’s zaken te doen, ook zo veel mogelijk andere bedrijven de naar onze mening goede richting op te sturen.

Creatief denken
Mensen enthousiast maken met grote verhalen en veel droge theorie is denk ik niet de makkelijkste manier. Nee, dan gaat het met sappige voorbeelden van creatief denken een stuk sneller. Via onze website en in publicaties hebben velen al gehoord van onze goede doelen-acties ( zonder kosten), energiebesparingen (met opbrengsten), fietsenplan (als kerstpakket) en windmolen ( betaald uit het publiciteitsbudget). We gaan gewoon door met dit soort acties en het leuke is dat de ideeën nu vanuit het hele bedrijf komen. Iedereen kent de regel: het moet iets bijdragen en de kosten / opbrengsten moeten het liefst in evenwicht zijn.

Daarom vinden wij MVO leuk, het brengt veel nieuwe energie in je bedrijf en zoals al vaker gezegd: NIEMAND IS ER TEGEN.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten